Azoknak, akik tisztán akarnak látni kártya-ügyben

2014. október. 27., 16:04   |    

Azoknak, akik tisztán akarnak látni kártya-ügyben

A Klubkártya nem más, mint egy olyan eszköz, amely megkönnyíti a meccsre járók jegyhez jutását. Az ellenállás valódi oka tehát nem a kártya, hanem a névre szóló jegykiadás törvényi kötelezettsége.

Miért van szükség egyáltalán kártyára?

Mert a jogszabály előírja egyes személyes adatok megadását minden egyes jegyvásárlás előtt. Aki azonban egyszer kiváltja a kártyát, annak ezt követően másodpercekig tart az online vagy helyszíni jegyvásárlás. Ha nem lenne kártya, akkor viszont esetenként hosszasan, újra és újra kellene megadnia, begépelnie, bediktálnia nevét és egyéb adatait minden egyes jegyvásárlónak, és ez (mint az elmúlt szezonban tapasztaltuk) a klubok és szurkolók számára is kényelmetlenséget okoz, sorban állást, zsúfoltságot eredményez. (Klubkártya online regisztráció)

A kártyához mindössze három alapadatot kell megadni: a nevet, a születés helyét és idejét. Ezekkel az adatokkal nyilvánvalóan nem lehet visszaélni. De például a lakcím rögzítésétől eltekintett az MLSZ, éppen a Szurkolói Irodával illetve az ultrák képviselőivel történt egyeztetések után.

Vagyis vitathatatlan tény, hogy a klubkártya esetében lényegesen kevesebb információt kell megadnia a szurkolóknak, mint amennyit egy bankkártya, vagy vásárlói hűségkártya kiváltásakor, vagy egy akármilyen internetes regisztrációkor kérnek tőlünk, nap, mint nap. A Liszt Ferenc Repülőtéren sem tüntetnek az utazni vágyók az ott alkalmazott, a klubkártyánál lényegesen szigorúbb intézkedések miatt.

Összegyűjtöttük a legfrissebb információkat a Klubkártyákkal, és a szeptember 1-jétől elérhető Futballkártyával kapcsolatban.

Tényleg nagy ellenállás jellemzi a szurkolói kártya kiváltását?

Nem.
Miután 16 NB I-es klub és az MLSZ közös munkájáról van szó, így sok az eltérés, kihívás. A fent említett mondatot egyes szurkolói csoportok tagjai rendszeresen bedobják. Ezzel szemben a valóság az, hogy a tüntetés napjáig 98 ezer kártyát váltottak ki a meccsek iránt érdeklődők országszerte, Szombathelytől Újpesten át Nyíregyházáig.

Minden szurkolóra szükség van a futballstadionokban, ezzel együtt, míg a tüntetők az eltérő tudósítások szerint néhány ezren vettek részt régóta bejelentett és szervezett rendezvényükön, addig a hétvégi fordulóban, a hideg idő ellenére összesen több mint 18 ezer ember váltott jegyet a meccsekre.

Miért lett kötelező a korábban önkéntes kártyakiváltás?

Mert lassan indult be a kártyák ésszerű használatának folyamata. Korábban, amíg nem volt kötelező a kártyák kiváltása, több mint egy év alatt mindössze 4 ezren éltek az eszköz kiváltásával, és az eszközben rejlő lehetőséget a klubok sem minden esetben ismerték fel. Ennek következményeként olyan mérkőzések előtt is hosszú sorban állás, vagy akár tülekedés alakult ki, amelyeket végül csak néhány ezren tekintettek meg. A sorok azért alakultak ki, mert a kártya híján mindenkinek egyesével kellett megadnia a jegyvásárláshoz – a jogszabály által előírt módon – szükséges adatokat, lassú volt az adatfelvétel, és lassú volt ezzel együtt a jegynyomtatás és a jegykiadás is.

Nemzetközi gyakorlat, hogy a futballmeccsre járók jelentős része nemhogy ellenzi, hanem örömmel váltja ki és hordozza a kedvenc klubja színeit tartalmazó eszközöket, így annak kártyáját. Egy szűk, de zajos kisebbség folyamatosan megpróbálja ellehetetleníteni a kártya bevezetését, ismeretlen, nem feltétlenül a futballpályán történtekhez köthető okokból.

Érdekes, talán messzemenő következtetés levonására is alkalmas tény, hogy bár a nézőszám nem csökkent jelentősen a hétvégén a közelmúlthoz képest a szurkolói csoportok távolmaradása miatt, ám fegyelmi eljárást indokoló nézőtéri esemény lényegesen kevesebb alkalommal fordult elő a most lejátszott meccseken: akik jelen voltak, rendelkeztek kártyával, és sportemberi módon tudtak viselkedni is.

Külföldön is kérik az adataimat?

Eltér a szabályozás országonként. A legtöbb élbajnokságban, így a sokszor példaként hivatkozott angol bajnokságban, a Premier League-ben kell adatot adnia a jegyvásárlónak. Azaz a klubot működtető gazdasági társaság elkéri annak adatait, aki tőle jegyet (vagy hivatalos mezt, emléktárgyat stb.) kíván vásárolni. Olaszországban roppant szigorúan működik a névszerinti beléptetés. Csak az léphet stadionba, akinek az adatai szerepelnek a belépőn, legyen szó ultra-szurkolóról, vagy VIP-vendégről. Akik bevezettek szurkolói beléptető eszközt, kártyát, visszaigazolják annak hasznosságát, és azt is, hogy lényegesen csökkent a durvaságok, kihágások száma. Az egyesületek szempontjából érdekes tény, hogy a holland tapasztalat alapján, a kártyával rendelkezők jellemzően kétszer annyit fizetnek be a labdarúgás kasszájába, mint azok, akik nem rendelkeznek beléptető eszközzel. A nemzetközi trend abba az irányba mutat, hogy biztonsági, kényelmi és marketing szempontok egyaránt indokolják a szurkolói kártya elterjedését, a klubok és a szurkolók kölcsönös előnyére.

Mi várható?

A DVSC, a Ferencváros, és a Puskás Akadémia új stadionját már átadták, a következő két évben az összes első- és másodosztályú stadion megújul olyan módon, hogy kulturáltan, magasabb fogyasztói színvonalon várhassa a mérkőzésekre érkezőket. A magyar nevelésű játékosok elhatározott és várhatóan folyamatosan emelkedő jelenlétének köszönhetően erősödhet a szurkolók klubok iránti kötődése, és a szurkolók számának emelkedése. Ha mindezt az egyesületek menedzsmentje megfelelően támogatja, akkor a jövőben a jegyvásárlás kényelme mellett további fogyasztói kedvezményeket is lehet a Klubkártya szolgálatába állítani.

Akkor végül is mi a baj a szurkolói kártyával?

Valódi, érdemi kifogásokat nem ismerünk. Ismételjük: a kártya kizárólag a névre szóló jegykiadás törvényi kötelezettségének előírását segíti gyorsan és egyszerűen végrehajtani. Ezt a közel 100 ezer szurkoló kártyakiváltása is visszaigazolta. Az élet más területén is használt célszerű, elektronikus és internetes eszköz bevezetéséről van szó, ezért a klub és a szurkoló közös érdeke a kártya bevezetése. A kártyának köszönhetően a következő idényekben meccsre járók az interneten, az országban több száz értékesítőhelyen, köztük a stadionokban is pár másodperc alatt tudnak jegyet vásárolni. Ez Európa, ez a XXI. század.

A hírkategória további hírei

FŐSZPONZORAINK

  • Adidas
  • OTP Bank
  • TMP
  • Mol GBS